Wednesday, July 30, 2008

my grandparents...

Assalamualaikum kawan-kawan..

Hari nie saya nak cerita tentang orang "kedua" kesayangan saya selepas ammie dan abah. Mereka adalah Tokki dan Tok (atuk sebelah abah) TokWan dan TokMak(atuk sebelah ammie).. Saya cerita kisah Tokki dan Tok dulu yea...


Nama Tokki saya ialah Hj. Haron Bin Hj. Tarip. Tokki dilahirkan pada 1 Mei 1941. Umur tokki
67 tahun. Dulu tokki seorang guru. Sekarang tokki mengusahakan dusun buah-buahan. Banyak buah ada kat dusun tokki. Ada durian, rambutan, manggis, kelapa,duku, langsat dan macam-macam lagi. Semua tu tokki tanam utk bagi arif makan malangnye sekarang nie arif belum pandai nak makan buah-buahan tu sume. Arif cuma pandai makan apple juice, watermelon juice n barli.



Selain itu, Tokki merupakan tok imam kat surau Parit Beting. Surau yang tak jauh dari rumah tokki. Hari-hari tokki pergi surau. Nanti arif dah besar, Arif nak jadi macam tokki. Arif nak belajar mengaji, nak belajar sembahyang, nak belajar azan, sume dengan tokki. Arif sangat manja dengan tokki sebab arif satu-satunya cucu kesayangan tokki. Tokki sayang Arif dan Arif pun sayang sangat-sangat kat tokki.


Nie kisah Tok saya pula. Nama Tok saya ialah Hjh. Maimunah Bin Hj. Mohammed. Tok dilahirkan pada 5 November 1941. Tok dan Tokki sebaya iaitu 67 tahun. Dulu tok seorang guru yang amat disegani. Tok suka sangat menuntut ilmu dan membaca buku sehingga sekarang. Tok suka simpankan arif kotak dan buku untuk arif belajar sebab tok tau tujela barang-barang yang arif suka main. Arif sayang Tok.


Nie pula kisah Tok Wan dengan Tok Mak. Macam biasa saya cerita kisah Tok Wan dulu. Nama Tok Wan ialah Hj. Abdul Manap Bin Hj. Musbah. Tok Wan dilahirkan pada 31 Ogos 1946. Sume orang akan celebrate harijadi Tok Wan sbb sama dengan hari Kemerdekaan Malaysia. Dulu Tok Wan seorang guru sekarang setelah bersara Tok Wan usahakan kebun buah-buahan sama seperti tokki. Tok Wan selalu bawa arif jalan-jalan tengok burung dan monyet (kalau ada) kat kebun Tok Wan.



Nama Tok Mak ialah Hjh. Jamilah Bt. Hj. Mohd. Zain. Tok Mak lahir pada 19 Julai 1946. Tok Mak dan Tok Wan sebaya iatu masing-masing sudah 62 tahun. Dulu Tok Mak juga seorang guru tapi setelah bersara Tok Mak suka buat kek. Tok Mak ambil tempahan buat kek jika ade kenduri atau majlis keramaian. Kek kukus Tok Makla paling best kat kampung nie.

Tok Wan dan Tok Mak ada 4 orang cucu setakat ini iaitu Afiq, Sara, Arif (sayala...) dan Amirul. 2 orang cucu lagi bakal keluar insya Allah pada tahun depan. Setakat nie Afiq adalah ketua dan akan buat rumah Tok Wan dan Tok Mak huru-hara. Nanti saya akan cerita kisah mereka yea..tunggu...

No comments: