Tuesday, September 23, 2008

my dedications..

Assalamualaikum kawan-kawan...

Rasa sekejap aje dah nak raya kan..ammie kate lagi seminggu je kite nak sambut Hari Raya. 1st time arif celebrate hari raya waktu tu umur arif baru 7 bulan..masa tu arif tak tau ape2 lagi.. tapi raya tahun nie, arif dah bleh minta ammie nak pakai baju Melayu, nak pakai kasut, nak pakai songkok, nak ikut abah g Allahuakbar, nak makan ketupat dan macam2 lagi..

Ammie kata pada hari raya orang sambut dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan setelah berjaya mengharungi ujian dan cabaran masa bulan puasa. Kite kena minta maaf dan ziarah menziarahi pada hari raya nie. So, sempena hari yang mulia nie, arif sekeluarga nak minta maaf dari hujung rambut hingga ke hujung jari sekiranya ade kesilapan, terkasar bahasa, tersinggung perasaan kawan-kawan. Arif juga ingin menjemput semua kawan-kawan arif datang ke rumah pada hari raya nie tapi tunggu arif balik dari kampung eik..

p/s : Bagi kawan-kawan yg beraya kat kampung macam Arif, suruh abah kawan-kawan bawa kereta berhati-hati tau. Jangan balik waktu mengantuk. Arif kalu balik kampung mesti tak tido sbb nak teman abah arif bawa keta. Kat kampung nnti kite jangan main mercun. Kite tengok pelita yg atuk pasang tuje. Pastu kalu makan kuih, takmau makan banyak2 kuih yg manis2 tu. nanti sakit perut..hehehhe..pastu, kite mesti dapat byk duit raya kan..so, kite suruhla ammie dan abah simpan dlm SSPN ke, ASB ke, ASD ke, atau kat mana2 bank yg kawan-kawan simpan duitla. Duit tu nnti bleh wat blanja persekolahan kite nnti kan..Banyak plak pesanan arif nie..

Okla, kite jumpa lain kali. Arif nak balik kampung nie. Bye....

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..

Thursday, September 18, 2008

my shadow games..

Assalamualaikum kawan-kawan..


Kawan-kawan tau tak ape tu bayang-bayang (shadow).. Bayang-bayang terjadi bile cahaya dihalang oleh sesuatu objek. Arif ade bayang2. Ammie kata sume orang ade bayang2. Bayang2 bukan orang tau so kawan-kawan takbleh wat kawan halimunan plak..

1st time arif jumpa bayang2 arif waktu keluar jalan2 ngan abah dan ammie pada waktu malam. Arif ingat mcm ade orang mengekori arif dari belakang. Bila arif lari, dia kejar arif. Arif suka main dengan bayang2. Lanjutan dari tu, lani sebelum tido ammie dan abah wat permainan baru utk arif iatu main ngan bayang2. Abah bleh buat bayang2 bentuk cat, dog, giraffe, butterfly dan macam2 lagi. Ammie plak dok bercerita n menyanyi bile abah wat bayang2 binatang tu..hehhhehe..seronok tau. Kawan2 bleh cuba wat kat rumah. Nie ade sikit video panduan utk kawan2.. Selamat Mencuba!!

How To Make Shadow Puppets






Wednesday, September 17, 2008

my sky view...

Assalamualaikum kawan-kawan...

Rini, arif nak kongsi ape yg arif nampak kat langit bila keluar jalan-jalan ngan ammie dan abah.


Mula2 arif belajar dari lagu twinkle twinkle little star, arif kenal star dan moon... star dan moon arif jumpa pada waktu malam..




Pada waktu siang pula, arif jumpa sun, bird dan awan..


Kadang-kadang arif jumpa aeroplane dan helicopter..kalu jumpa, arif jerit airplane...airplane...sambil lambai tangan..hopefully pilot tu nampak arif kat bawah nie..hehehhehe...


Bunga api nie arif dapat tengok bile ade celebration aje..ritu, masa celebrate merdeka, arif nampak bunga api masa on da way balik kampung..


Lanjutan dari cerita Toy Story nie..arif nak sangat jadi mcm Buzz Lightyear..Hari2 suruh ammie hayun bakul (arif dok dalam bakul) sambil jerit, to infinity and beyond...best..mcm terbang betul2la..hehhehehe...


So ammie kate kalu nak jadi Buzz Lightyear, Arif kenela belajar pasal astronomi iaitu kajian tentang angkasa lepas. bleh jadi macam angkasawan negara kite tu..bleh tengok moon, star, naik aeroplane, helicopter then fly like a bird..bestkan...

Monday, September 15, 2008

my 1st time solat terawikh...

Assalamualaikum kawan-kawan..

Pada malam puasa yg ke 12, arif ikut abah g solat terawikh dekat surau bawah rumah arif nie. Arif teruja sangat sebab pertama kali dalam hidup arif dapat tengok orang solat jemaah. Arif dok sebelah abah tak gerak2. kadang2 arif ikut abah takbir, ikut abah sujud dan ikut abah baca doa.hehhehe..seronok sangat2..


Malam ke-13 pun arif ikut abah g solat terawikh juga. kali nie arif dah dapat sesuai diri ngan keadaan dan mula nak berkawan ngan kawan2 yg datang bersolat juga. Dorang solat sambil main. arif pun nak main juga ngan kawan2. Kesudahannye ammie datang amik arif kat surau sbb arif dah berani nak lari ke jalan raya. Arif buat abah solat tak khusyuk ritu..hehhehe..


Sebenarnye ammie ngan abah nak tunjuk kat arif ape yg kite wat selain berpuasa di siang hari dan malamnye kite kene solat terawikh setiap kali munculnye bulan ramadhan. Nie hanya sebagai pengenalan benda baru bagi arif. bila arif dah besar nnti arif kene ikut abah g solat yea..buat masa nie arif solat ngan ammie kat rumah ajela. tula 2 hari pengalaman arif di surau..

Friday, September 12, 2008

my kompang...

Assalamualaikum kawan-kawan...

Kawan-kawan tau tak ape tu kompang. Nie ammie amik info pasal kompang kat Wikipedia:

Kompang ialah sejenis alat muzik tradisional yang paling popular bagi masyarakat Melayu. Ia tergolong dalam kumpulan alat muzik gendang. Kulit kompang biasanya diperbuat daripada kulit kambing. Pada kebiasaannya, seurat rotan akan diselit dari bahagian belakang antara kulit dan bingkai kayu bertujuan menengangkan permukaan kompang, bertujuan menguatkan bunyi kompang. Kini, gelung plastik turut digunakan.

Alat muzik ini berasal dari dunia Arab dan dipercayai dibawa masuk ke Tanah Melayu sama ada ketika zaman Kesultanan Melaka oleh pedagang India Muslim, atau melalui Jawa pada abad ke-13 oleh pedagang Arab.

Kompang biasanya berukuran enam belas inci ukur lilit dan ditutup dengan kepingan kulit pada sebelah permukaan. Ia mempunyai bukaan cetek dan dimainkan dengan memegang dengan sebelah tangan sementara dipalu dengan sebelah tangan yang lain.

Cara memalu kompang ialah dengan menepuk kulit kompang dengan bahagian jari-jari atau tapak tangan mengikut rentak. Kompang biasanya dimainkan semasa perarakan, kenduri dan upacara-upacara tradisi lain. Bunyi yang berlainan dihasilkan dengan membezakan cara bukaan tapak tangan. Bunyi 'bum' di perolehi dengan tepukan di sisi kompang dan tapak tangan dikuncup/rapat. Bunyi 'cak' di perolehi dengan tepukan di tengah kompang dengan jari tangan yang terbuka.

Arif pun ade kompang juga. Kompang nie moyang arif yg buat. buatan tangannye sendiri tau..moyang arif awalnya buat kompang nie utk abah arif. pas arif dilahirkan, atuk bagi kompang abah kat arif plak. so atuk kate pasnie arif bleh simpan n bagi kat anak arif plak..hehhehe..berapa generasi da kompang nie bleh bertahan..hehhehehe...niela aktiviti arif ngan kompangnya..

Pantang dengar lagu yg ade bunyi kompang, mesti sibuk dok cari kompang arif juga...


Yang ammie tak tahan bile dah penat tepuk kompang, nak pijak n menari atas kompang..ammie takut arif jatuh je tapi arif cool lagi..

video
Nie arif malu2 kucing nak tunjuk skill main kompang kat kawan2..hehhehehe...

my shoes..

Assalamualaikum kawan-kawan...

Rini arif nak cerita pasal kasut arif. Arif mula pakai kasut sejak arif mula nak belajar jalan. Masa tu arif umur 1 tahun. Sebelum beli kasut, ammie ukur kaki arif. Masa tu kasut arif saiz 4 tapi lani kaki arif dah semakin besar dan dah jauh arif berjalan so ammie tukar ke saiz 5.


Nie kasut arif yg pertama. Arif suka sangat kasut nie sbb ade bear. Arif dah pakai bawa jalan2, dah pakai utk jogging, dah pakai utk tolong abah basuh lantai. kirenye kasut nie dah banyak berjasa kat arif. Arif terpaksa simpan dalam kotak sbb dah tak muat lagi. bye-bye kasut bear..


Nie pula kasut raya arif. (1st raya tahun lepas...). kasut nie pun best tau. lembut sangat2..bleh wat menari balet. kalu arif pakai kasut nie asyik rasa nak "tonjet" aje. kawan-kawan tau ke makna "tonjet" tu...hehhehehe..maknanye berdiri di hujung jari..ala mcm mnari balet tu..kasut nie pun da banyak berjasa kat arif. tapi kene masuk kotak juga sbb arif dah tak muat da...



Nie 1st selipar arif. Arwah Tok Lang belikan masa arif umur 4 bulan kot..Ammie simpan sampai arif bleh pakai selipar nie. Awalnye arif tak reti pakai kasut nie..asyik terbuka aje. bile berjalan mesti tercicir. kalu arif jalan guna kasut nie mesti kene jalan slow2 tapi tu awal2 la bile dah master dah bleh bawa berlari tu..bestnye..selipar nipun nampaknye kene simpan dalam kotak sbb arif dah tak muat lagi..



Nie kasut yg paling trajedi pernah berlaku dalam hidup arif. Sbb arif tak reti pakai selipar merah tu so ammie belikan arif sandal bubble gummers nie. arif pakai masa beli tula sbb excited sangat. malam tu kononnye nak pakaila nak tunjuk kat kawan arif ellie sbb dia wat majlis harijadi dia.tup tup kuar lif rumah ammie sedar sandal arif sebelah dah takde. hilang sebelah aje plak tu...iskh..iskh..iskh..tak sempat arif nak melaram kasut baru. yg misterinye tu, jarak dari rumah ke lif takdela jauh tapi abah cari tak jumpa termasuk dalam lif. misteri kan...hehhehehhe...


nie kasut arif terkini. dah saiz 5. Ade bear jugak..arif suka bear. so kasut niela akan arif lenjan sampaila arif rase tak muat lagi..hopefully arif bleh guna 1 tahun lagi..hehehhe..tapi arif kan dah besar n cepat membesar bleh ke guna sampai 1 tahun lagi nie..

okla kawan-kawan. arif tak taula ade ke tak kasut raya utk arif tahun nie. ammie arif berkenan kat crocs sandal tapi ammie blum jumpa yg sesuai utk arif. arif rase kasut crocs nie lagi selesa n tak licin. selamatla kalu arif nak berlari nnti. kawan-kawan pun kene berhati2 tau kalu pilih kasut. jangan melicit kaki sudah...

Monday, September 8, 2008

my RAMADHAN...

Assalamualaikum kawan-kawan..

Hari nie ammie kata dah 8hari kite berpuasa. Mula2 arif tak tau juga ape makna puasa tapi bile tengok abah dan ammie tak makan, tak minum, asyik sembahyang dan mengaji, barula arif tau, sekarang nie bulan posa..

Bulan ramadhan nie arif tak posa..arif tengah tukar angin utk ikut ammie dan abah berpuasa. Siang hari arif minum susu ammie je. arif dah tak mau makan sarapan dan tengahari sbb ammie tak makan sekali. Arif rase susu ammie bulan posa nie lain sikitla. rasa macam lagi pekat n banyak plak. rasa macam takyah makan lain dah..minum susu pun dah kenyang..


Petang pulak sronok sbb ammie bawa arif g bazar ramadhan. ramai org jual kuih. abah beli kuih favouritenye, karipap. Kiteorang g pasar ramadhan hanya utk cari kuih. abah suka makan kuih dulu sewaktu berbuka, pas terawikh nnti barula kiteorg makan nasi. Macam2 makanan ade kat bazar ramadhan nie..best tau...





Malam pula arif selalu tunggu Allahuakbar kat Tanah Suci, Mekah. So arif tido lambatla. kadang2 arif join ammie ngan abah bersahur. Arif sukala dengar orang mengaji..



okla kawan-kawan..tahun nie mungkin arif belum boleh posa tapi insya allah satu hari nnti arif nak belajar posa. Macam upin dan ipin kata, kalu kite posa, kite dapat pahala...arif nak kumpul pahala banyak2..

Saturday, September 6, 2008

my upin and ipin...

Assalamualaikum kawan-kawan..
Arif ade kawan baru lani. Namanye Upin & Ipin. dorang nie bestla.. kawan-kawan nak tau cite dorang, jom kite tengok sama2..hehhehehe...
Info lanjut bleh buka website nie.. www.upindanipin.com.my




Pelakon utama Ipin & Upin



Kawan-kawan Upin & Ipin : Mail, Jarjit, Fizi, Ehsan dan Mei Mei.




Episod 1 & 2

Friday, September 5, 2008

my tantrums day...


Assalamualaikum kawan-kawan...

Hari nie arif nak wat luahan rasa protes, marah, geram pada ammie dan abah arif. Sebagai kanak-kanak yg sedang membesar, arif juga ade perasaan. Kawan-kawan boleh tak beri tunjuk ajar macamner nak cool kan kemarahan arif nie nie..

Alkisah, begini ceritanya...Ammie arif bercadang nak sambung belajar. Selama nie ammie ajar arif sorang. Arif tak taula plak kenapa ammie dah besar2 nie kene p belajar. Ammie kata belajar tak kire usia..sampai ke tua pun kite dituntut untuk belajar. Macam atuk2 kat kampung, dorang pun p belajar. Tapi masalahnye atuk g balajar 2kali seminggu, pastu 2-3 jam aje, ammie plak kene belajar hari2 pastu dari 8pagi sampai 6petang. Arif tak maula kene tinggal sorang2 kat makcik. Dahla abah tinggalkan arif, nie ammie pun nak tinggalkan arif.

Ammie dah beritau arif kenapa ammie nak belajar, tapi arif tak mau tau. Arif tak mau dengar. Ammie dah pujuk arif ngan kata2, ngan makanan yg sedap, ngan mainan, ngan meja study baru..rupanya ade udang disebalik batu..Ammie nak tinggalkan arif kat makcik depan rumah tu.. Arif tak mau..Arif tak mau..

Selama 1 tahun 7 bulan nie kan arif dok ngan ammie. Kite gembira belajar bersama, tido bersama, jalan bersama, makan bersama, menari bersama, bermain bersama...tapi kenapa sekarang ammie nak tinggalkan arif...tolongla ammie..fahamila perasaan arif..arif belum bersedia ditinggalkan..

Ritu ammie cuba tinggalkan arif kat makcik. Arif menangis sampai kejung. Makcik panik. Arif pun tak tau kenapa arif takut sangat ngan makcik tu. Pastu ammie tinggalkan arif ngan abah, ammie nyorok g mana ntah..arif nagis tersedu2 sampai 1 jam. Abah takleh handle arif. Makcik pun tak bleh pujuk arif. hanya ammie je bleh pujuk arif. Sekarang nie, arif dah tau taktik ammie nak tinggalkan arif. so arif pun wat taktik taknak berenggang ngan ammie. Arif peluk n melekap je kat ammie tak kire time ammie nak masak ke, nak mandi ke, nak solat ke, nak jalan ke..arif tak peduli..arif taknak kat abah, arif nak ammie juga.. kesian ammie..tapi tula..kenapa ammie wat arif mcmnie..

Dah seminggu nie arif tido tak lena, makan tak kenyang, mandi tak basah sbb takut ammie tinggalkan arif. Arif tengok ammie cool lagi. Ammie tak g mana2..tapi arif still was2..Macamner arif nak wat kawan-kawan2. tolongla beritau ammie jangan tinggalkan arif..tolongla pujukkan ammie, jangan tinggalkan arif..arif merayu..

p/s: kali nie arif tak mau letak gambar arif tengah menangis n mengaruk. nnti hilangla ke"macho"an arif..hehehhehhe...

Tuesday, September 2, 2008

my new study table..

Assalamualaikum kawan-kawan..

Hai kawan-kawan..ape kabar..rini arif gembire sangat2 sbb abah belikan arif meja study..ade kerusi dan ade meja. pasnie arif takyah belajar kat atas tikar lagi..hehhehehe... kenapa arif suka sangat2 meja study nie eik...

1) ade A B C gambar binatang
2) ade 1 2 3 pun gambar binatang
3) ade kerusi yg ditulis ABC dan 123
4) ade kerusi yg senang arif duduk dan panjat..
5) ade meja yg boleh wat simpan barang..(arif selalu buka tutup sampai tersepit jari..)
ape lagi eik..nnti arif suh ammie pikirkan..hehhehehe..

Nie meja dan kerusi sebelum dipasang. Instruction nye ade kat kotak. Senang aje pasangnye.. Arif tolong abah pasang meja dan kerusi nie.


Niela rupa org excited dapat meja study baru..dan dan tu nak study..nak wat sume keje kat atas meja..hehehhee..

okla kawan-kawan, arif nak study lagi..nnti arif ajarkan ape yg ade atas meja arif tu ok..